Grupa IV
Grupa IV - Zamierzenia
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na maj 2025 r. dla grupy IV "Mrówki" (dzieci 4/5letnie)
1. Temat "W wiejskiej zagrodzie"
Dziecko:
- nazywa wiejskie zwierzęta, podejmuje próby naśladowania odgłosów zwierząt wiejskich,
- zna nazwy domów wiejskich zwierząt, słucha opowiadania "W wiejskiej zagrodzie", składa wyrazy z sylab,
- utrwala pojęcia kierunku, liczy wyrazu w zdaniu, dostrzega prawdziwość w zdaniach, wymienia budynki - przedmioty oraz zwierzęta i osoby, które można spotkać / zobaczyć na wiejskim podwórku,
- wciela się role wierzą, łączy obrazki zwierząt we wskazanej kolejności,
- dokonuje syntezy sylabowej, rozwiązuje zagadki, przelicza w zakresie siedmiu, układa zdrobnienia podanych wyrazów.
2. Temat "Majowa łąka"
Dziecko:
- wysłucha opowiadania nauczyciela "Wiosenna łąka", wyklaszcze rytm, narysuje kwiatka wg instrukcji,
- narysuje samodzielnie i pokoloruje łąkę i bociana oraz narysuje biedronkę z 7 kropkami,
- zna etapy rozwoju motyla, wykona pracę plastyczną "kaczka",
- zna nazwy owadów, zna słowa określające owady, dorysuje brakujące części kwiatów,
- w kąciku paluszkowym / manipulacyjnym układa kolorowe pompony za pomocą spinacza na skorupce ślimaka,
- zna rymowankę "Owady na łące", w karcie pracy wykryje błędy w cieniach kwiatów, bierze udział w zabawach rytmicznych.
3. Temat "Ciekawe zawody"
Dziecko:
- nazywa czynności wykonywane przez różne osoby pracujące w wybranych zawodach, podaje nazwy wyrazów rozpoczynające się podaną głoską lub sylabą,
- nazywa zawody wykonywane przez swoich rodziców,
- zna wyposażenie wozu strażackiego, bierze aktywny udział w zabawach matematycznych,
- liczy sylaby w wyrazach, zna podstawowe narzędzia pracy mechanika, wykonuje pracę plastyczną, odtwarza podany rytm za nauczycielem,
- lepi z plasteliny wybrane produkty spożywcze, dzieli nazwy zawodów na sylaby, utrwala znajomość figur geometrycznych, wymienia swoje mocne strony.
4. Temat "Moja Rodzina"
Dziecko:
- pozna wyrazy do czytania globalnego: Mama - Tata, wykona z pomocą nauczyciela prezenty na Dzień Mamy i Taty,
- wycina kształt po śladzie, bierze udział w przygotowaniach występu niespodzianki dla Rodziców,
- opowiada o swojej mamie i tacie, co lubią robić, czym się interesują, dzieci mówią, jacy są ich rodzice (cechy),
- rozwija umiejętność analizy głoskowej wyrazów, rysuje kredkami członków swojej rodziny, opowie, jak się bawi w domu z rodzicami lub rodzeństwem,
- przełamie stres przed wystąpieniami przed dużą publicznością,
- zaśpiewa piosenki, wyrecytuje wiersze dla Mamy i Taty, a także zaśpiewa piosenkę na pożegnanie przedszkola.
29.05.2025 czwartek, g. 16.00 "Uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty"
30.05.2025 piątek, g.10.00-13.00 ''Dzień Dziecka w przedszkolu"
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na kwiecień 2025 r. dla grupy IV "Mrówki" (dzieci 4/5letnie)
1. "Kolory wiosny"
Dziecko:
- utrwala nazwy kolorów, zna elementy towarzyszące wiośnie,
- koloruje bociana i rysuje tło obrazka,
- przelicza w zakresie 5 - 10 na liczmanach,
- wykona pracę plastyczną "Żonkile" wg instrukcji podanej przez nauczyciela,
- utrwala znajomość figur geometrycznych, tworzy z nich wybrane zjawisko wiosenne.
2. "Wiosenny ogród"
Dziecko:
- wspólnie w grupie posadzi owies oraz cebulki kwiatów, pozna proces rośnięcia roślin, posadzi kwiaty - bratki w ogrodzie przedszkolnym,
- zna nazwy niektórych narzędzi ogrodniczych, zna ich cel przeznaczenia,
- narysuje wyobrażoną przez siebie roślinę, z której wyrośnie wiosenny kwiat, weźmie udział w szeregu zabaw ruchowych z muzyką wiosenną,
- uzupełni planszę owadami, wiosennymi zjawiskami,
- pozna wybrane nazwy gatunków ptaków, dokona analizy syntezy sylabowej i słuchowej, rozpozna kierunek, z którego dochodzi śpiew ptaka.
3. "Nadchodzi Wielkanoc"
Dziecko:
- wysłucha opowiadania "Nadchodzi Wielkanoc", opowie o tradycji malowania jajek w domu rodzinnym,
- pozna tekst wiersza "Przed Wielkanocą", wykona pracę plastyczną związaną ze Świętami Wielkanocnymi,
- podejmie próby naśladowania zwierząt kojarzących się z Wielkanocą, narysuje po śladzie wzory literopodobne,
- rozwiąże quiz wielkanocny, aby uzyskać tytuł Pomocnika Zajączka Wielkanocnego, wykona kartkę wielkanocną, podzieli wyrazy na sylaby,
- odnajdzie schowane kurczątko, podejmie próby określania kierunków w przestrzeni, weźmie udział w zabawie ilustrowanej ruchem do piosenki „Idzie wiosna”.
4. "Książki - nasi przyjaciele"
Dziecko:
- określi, czy wylosowane zdanie jest prawdziwe, czy nie, weźmie udział w wycieczce do księgarni,
- weźmie udział w tworzeniu „Kącika wyjątkowych książek”, wysłucha wiersza „Co by było, gdyby…” J. Żarniewskiej, wykona portret Czerwonego Kapturka,
- opowie o swojej ulubionej książce, dopasuje obrazek do konkretnej książki, weźmie udział w tworzeniu zbiorowej książki o przedszkolu,
- zaprojektuje okładkę do książki, określi, która głoska powtarza się w wysłuchanych zdaniach najczęściej,
- nazwie bohatera bajki, w którego chciałoby się wcielić, wymyśli fabułę bajki, pozna piosenkę „Żabka – Skoczna Łapka”.
5. "Mój kraj - Polska"
Dziecko:
- wymieni, co widzi w drodze do przedszkola, weźmie udział w tworzeniu mapy myśli,
- utrwali adres zamieszkania oraz adres przedszkola, pozna symbole narodowe, ułoży flagę z białych i czerwonych kartek,
- poda wyraz, zaczynający się wskazaną głoską lub sylabą, uzupełni rysunek Warszawskiej Syrenki, poda wyraz, zaczynający się wskazaną głoską lub sylabą,
- weźmie udział w zabawie ze współzawodnictwem zespołowym, namaluje wybrany krajobraz, pozna polskie przysłowia,
- pokoloruje polskie flagi, wzbogaci wiedzę na temat Wielkich Polaków.